Mr Måns!


Jag fick äran att rida Ebbas häst Måns igår! Han är en mycket stark, ambitiös storhäst som vill väldigt mycket. Jag funderade på om jag skulle bli ridrädd av att sitta upp på en sådan gigant (jämfört med Galishimo), men det gick alldeles utmärkt. Han är så lyhörd och vill så gärna jobba så det är omöjligt att känna att man inte har bra "kontakt" med honom. Vi tränade på förhållningar och att stopp faktiskt betyder stopp och inte "kanske snabbare galopp". Ebba har verkligen en kanonhäst där!

Skillnaden kändes nästan lite rolig när jag sedan skulle upp på min lilla arab som känns pytteliten i jämförelse! Jag och Galishimo red ut ensamma tillsammans och både travade och galopperade. Galishimo bjöd på en superfin galopp, huvudet sänkt och nosen långt framme och så tog han långa, tretaktiga steg. Annars brukar han ju vilja bli stirrig och korta upp sig tills han nästan studsar jämfota på stället. På väg hem träffade vi på en bil och jag behövde inte ens korta tyglarna för Galishimo var helt på det klara att den där bilen inte var märkvärdig. Halvt overklig upplevelse. Han växer hela tiden!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet