Uteritt och cavaletti


På söndagen var jag mindre motiverad att rida men jag hade så tur att Katarina och arabhästen Alladin skulle ut samtidigt som oss. Katarina har haft Alladin i bara några månader, och de har hittat varandra så fint och är så samspelta. Själv har jag haft Galishimo i sju år och vi famlar fortfarande i mörkret efter varandra, ibland. Men det finns en charm med det med!

I tryggt sällskap så förvandlas ju lyckligtvis Galishimo till "snälla farbror Melker" och blir snäll som en ridskolehäst. Nästan. Det är ju lite minusgrader ute...

Tänk er "farbror Melker"... Som glömt morgonens medicinering av ritalin och sedan dubblar dosen men fortfarande är snälla farbror Melker. Fast med lite oregelbunden hjärtrytm och lite konstiga tics. Där har ni Galishimo.

Vi red förbi platsen där Elin och Galishimo mötte en älg tidigare och det var färska älgspår precis i det skogsbrynet.

Hela ridturen gick kanonbra och vi red även lite dressyr. Jag ledde honom över lite cavalettibommar, som låg på marken, vilket han tyckte var jätteroligt. Man får göra sina avvägningar när man ska ta Galishimo över cavaletti. Om jag rider så måste jag vara beredd på att han sprätter till lite och då får jag inte vara så spänd och oföljsam att jag saboterar hans sköra glädje över att springa över bommar. För den glädjen är väldigt skör för araben, och kan snabbt förbytas till bottenlös förtvivlan, om saker inte går som araben tänkt. Då kan det vara klokare att inledningsvis leda honom, så man vet att han inte blir hindrat på något sätt, och berömma med rösten. Nästa gång så rider jag dem!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet