Longering på schemat for ever and ever


Nu står det longering på schemat. For ever and ever. Runt i cirklar. Galishimo är... milt uttryckt väl longerad genom åren. Och den där chambonen har följt med sedan bäbistiden. Han vet precis hur han ska gå och joggar glatt på.

Det är underlaget som gör att jag inte vill rida. Underlaget är stenhårt. I hagarna är det däremot både lerigt och stenigt vilket gör att Galishimo står helt stilla i kylan. Och så står han där och laddar energi och är så energisk att han elektriskt spritter i hela kroppen för minsta lilla rörelse.
"Men han KAN ha blivit äldre... nu ska jag inte döma honom på förhand!" tänkte jag och sa ytterligare optimistiskt till mig själv i stil med:
"Han kanske imponerar! Vi kanske kan skritta ut på en uteritt tillsammans och bara ha det awesome! Det kan hända det med!" tänkte jag.

Sagt och gjort. Jag sadlade Galishimo. Jag tränsade Galishimo. Jag ledde ut Galishimo på uppsittningspallen.

Jag noterade att Galishimo skakade i hela kroppen och knep med rumpan.
Jag satte mig upp på Galishimo.
Jag insåg att känslan var snarlik känslan av att sitta på en kanin.
Galishimo gjorde stora ögon, trummade engagerat med småhovarna och kröp ihop med ryggen och drog in svansen lite till, samtidigt som vi förflyttade oss ca fyra meter.

Dessa fyra meter inkluderade ungefär 36 intensiva små arabsteg som trampade väldigt ivrigt och frenetiskt.

Jag satte mig av.

Eftersom jag inte ville dö.

Fyra meters ridning är nog nytt snabbtidsrekord till och med för mig....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet