Lösning nummer 1

Jag tror jag har hittat vad det är som gör att Galo ibland får lite panik när jag rider på honom. Jag tror att han blir rädd när mina ridstövlar tar mot hans mage. Nu kan han ju inte svenska men om han kunde prata svenska hade han nog idag ha sagt något i stil med:
"Hörru. Magen. Fattaru. Rör den inte. Jag blir så jävla överraskad varje gång du är där och petar med fötterna. Det är skitläskigt när jag koncentrerar mig på att bära dig fint och göra ett hyggligt jobb och så bara glider det plötsligt något skitläskigt på magen. Nästan underifrån. Som en jävla puma går där under och stryker sig. Man får ju panik. Fattaru."

Det var efter gårdagens ridtur som jag började misstänka att det är fötterna han är rädd för när jag rider. Jag lät fötterna glida ur stigbyglarna och Galo ryckte till som om han fått en elchock.

Jag la fram min teori för en tjej i stallet.
"Menar du HÄR?!" frågade en ryttartjej och klappade till Galo på undersidan av magen där benen brukar ta vid om man rider honom. Galo flög upp och blev spänd som en stålfjäder.
"Öh! Läggavnurå!" sa han. (Om han kunde svenska.)

Jag hoppas verkligen att jag funnit orsaken till hans fnatt för det där går enkelt att lösa. Det är bara att knyta fast stövlar i stigbyglarna, med potatisar eller något med tyngd i, så stövlarna hänger och dinglar och skumpar vid magen på honom så han vänjer sig.

Då behöver man ju inte ens rida honom och han kan bocka bäst han vill, tills han blir trött och inte orkar bry sig. Eller tills potatisarna trillar ut.

.

Kommentarer

  1. Han kanske är kittlig också?

    SvaraRadera
  2. Nej, faktiskt inte. Han är en riktig mysgubbe att rykta och klia. Det är därför det tagit sådan tid att räkna ut...

    SvaraRadera
  3. Ah cool. Ni verkar ha en jättebra relation. Det är kul att läsa om det, särskilt som jag inte har någon erfarenhet av hästar själv.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback