Att rida i snö


Jag uppskattar verkligen snölagret som vi har haft denna decembermånad! Det är inte bara vackert och mysigt att rida genom, utan även bra träning för hästarna. Däremot är jag försiktig med att inte öka träningen i snö för snabbt. Galishimo har ju väldigt markbundna gångarter, och inget "naturligt lyft" så bara tio centimeter snö kräver att han ändrar sitt rörelsemönster när han måste lyfta benen. Det ger ju givetvis lite träningsvärk, och i söndags var han lite matt vid ridningen.

Den svåra bedömningen är ju att skilja på träningsvärk och överträning. Man kan ju inte sätta en formel på snön och träningen (exempelvis vid 20 cm snö max 20 minuter) eller liknande, eftersom allt beror på hur vältränad hästen är och hur mycket gångarterna påverkas. Övertränad blir hästen när den inte kan återhämta sig mellan perioderna av träningsvärk. Då hinner inte musklerna göra sig av med alla slaggprodukter och reparera musklerna, vilket leder till inflammationer i musklerna, och även risk för inflammation i benhinnorna. Då jag själv haft benhinneinflammation av min egen löpning så antar jag att det inte är så mycket roligare om man är häst. Benhinneinflammation är också en typisk skada som kan komma tillbaka om man väl fått den. För människor tar det två till tre månader att bli helt bra från dem... jag kan inte tänka mig att prognosen är överdrivet mycket snabbare om man är häst heller.

Så därför försöker jag ta det lugnt emellanåt i snön.  

Gud vad jag skulle vilja intervjua Galishimo ibland  och fråga honom. 
"Hur känns det? Har du träningsvärk nu? Helt utvilad?"

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet