Ponnyförbud!

"Ponnyförbud!" sa pojkvännen när han insåg att jag hostar lite blod ibland, nu när jag är lite sjuk. Troligen har jag någon mindre inflammation i luftvägarna. Jag känner det när jag andas. Så länge jag hostar "rosa" så har jag lovat honom att inte rida.

Det känns onödigt att ringa en läkare för jag har inte gjort åtgärd 1 först och främst: Vilat. Först vilar man. Fungerar inte det så ringer man läkare. Man kan inte köra 150 knyck och sedan be om ett piller. Kroppen måste få en chans att lösa saker den naturliga vägen först, innan man tillsätter kemikalier. 

Men angående Ponnyförbudet så är det bra med pojkvänner ibland. De kan fatta de där kloka besluten jag inte orkar fatta själv. Som att jag Måste Vila. Ibland när han säger "nu tar ditt ansvar slut, och mitt ansvar tar vid" så blir jag irriterad och lättad på samma gång.

Terven tycker dock INTE att jag ska vila. Det är ju vår ute. Terven tar ingen hänsyn. Med orubblig bestämdhet (som nästan bara gamla tanter besitter) så släpar hon iväg mig och de korta promenaderna blir långa. Hon vägrar gå hem, helt enkelt. Så jag får vackert sätta mig vid vattnet och låta henne ränna runt utan vett och sans. Terven får nosa på saker, gnaga på pinnar, och känna sin vårglädje.

Det får man väl unna henne. Hon är ju 13 år...  Hon lever ju inte för evigt. Det kan ju komma en dag då hon inte längre längtar ut, och inte vill spring av sig längre, och då måste man ta de svåra besluten. Nej... det är bra att hon fortfarande vill njuta. Och leva.



Kommentarer

  1. Klart tervtanten ska få ränna utan vett och sans!! Längesen vi fick se bilder på skönheten, förresten *hint*
    Krya på dig!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet