Det här med "otroliga framsteg"




Jag har tömkört Galishimo två gånger efter olyckan och jag får väldiga konstiga känslor när jag tömkör honom. Intellektuellt så förstår jag att han han är en "medioker" ridhäst. Kanske "under medioker". Jag har inte gett honom en bra grundutbildning än, och vi har inte börjat galoppera ännu utan kör mest trav. Han fyller snart fem. Vi är lite "efter i utbildningen" som man skulle kunna säga. När jag har tömkört honom har han bockat emellanåt och lugnat ned sig i slutet. Alltså. Han är alltså inte märkvärdig på något sätt. Han är en helt vanlig häst.

Ändå. Trots detta. Så hör jag heroisk musik och trumpetfanfarer när jag tränar honom. Jag får alltid lust att säga att det gick helt "fantastiskt" och att jag har en "otrolig" unghäst. Han är så duktig. Han är så smart. Han är så vacker. Och jag tänker hela tiden "Det här blir bra." och sedan får jag pirr i magen och längtar till nästa pass.

Jag har insett det märkliga med det hela när jag säger att jag tycker att han gör "otroliga framsteg" varje gång jag tränar honom, men med tanke på att vi inte kommer att sopa någon tävlingsbana alls de närmaste åren, så kanske inte framstegen har varit så "otroliga" som jag är övertygad om.

Så fakta: Vi gör inga "otroliga framsteg".
Känsla: Vi gör massor av "otroliga framsteg".

Men det kanske beror på att framstegen är mer känslomässiga än faktiska. Det kanske är "otroliga framsteg" i upplevelsen av honom. Som att han lugnar ned sig på 30 sekunder om han blir rädd. Det är otroligt. Förut kunde hela passet vara förstört. Eller att jag märkt att han slappnar av, släpper kontrollen till mig och låter mig styra honom allt mer. Det kanske inte syns i form av "nya otroliga resultat" men det ger en helt annan känsla i mina händer när jag tömkör honom. Och när jag nu senast blev avslängd så blev jag förbluffad över hur lugn han blev efteråt och hur lätt det var att häva sig upp i sadeln igen.

Han var så lugn.

Och för mig är det ju ett "otroligt framsteg"...







Kommentarer

  1. Jag tycker nog att framsteg och utveckling är helt beroende av ens egna förväntningar. Om du känner att ni kommer framåt så gör ni ju det, oavsett vad andra definierar som framsteg. :) Jag tycker ni är fantastiska, och det märks på dina texter hur mycket tryggare ni är med varandra numera. Och ni har ju hela livet på er att lära er allt det där andra.. ;) Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet