Norrländskan

En jättesnygg karl frågade mig vart jag kom ifrån.
"Jo, liksom... Norrlands glesbygd. Nästan vid Arvidsjaur." svarade jag.
"Jaha." svarade han, och såg tankfull ut innan han fortsatte:
"Det är vackert där."

Jag blev jättesmickrad. Jag försökte först vifta bort hans kommentar men bestämde mig för att hålla med så gott jag kunde. Sedan insåg jag hur otroligt dumt det är att bli smickrad över att någon tycker att ens hemtrakt är vacker.

Vad har det liksom med mig att göra? Det var ju inte JAG som han tyckte var vacker. Men ändå så blev jag väldigt stolt och såg mig själv som en representant för norrlands vackraste regioner. Helt ologiskt, jag vet.

Jag antar att jag innerst inne identifierar jag mig djupt med mina hemtrakter. Det kallare klimatet och de tåligare träden. Jag tror mina små ögon är gjorda för att klara kalla snöstormar utan att förfrysas och att min ljusa hud är optimal för att skapa d-vitamin den tiden på halvåret som solen lyser. En kompis har sagt att min mentalitet är typisk norrländsk också. Jag är lite hård och överlever när det är kyligt.

Så därför tänker jag tillåta mig att vara smickrad. Faktiskt.

En bild som min pappa har tagit. Hans hemsida finns här.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet