Tur och träning

Jag red ensam på ridbanan i mörkret igår. Det var -20 grader och riktigt kyligt i luften. Alla hästar blir piggare i kylan, så många ryttare har det kämpigt, men vi fortsatte på våra övningar som vanligt och jag fortsatte fokusera på mina händer och att Galishimo skulle spåra bra. Serpentiner. Åttor. Inga konstigheter. En liten pusselbit till blev lagd i detta och Galishimo svarade bättre på min vikt och spårade bättre i högervarvet. Vi började på lösa tyglar att svänga i trav, så jag kunde repetera in för mig själv hur jag skulle använda min vikt, och inte börja dra i tygeln i onödan. Sedan tog jag tyglarna lite allt eftersom. Det känns rätt. Det känns behagligt. Och så passade jag på att utnyttja Galishimos överskottsenergi och träna på sitsen i galoppen nu när han ändå är så pigg och bara vill springa på. 


En bild från förra året, tror jag. Igår satt jag bättre i sadeln med bättre bakåtlut.  


In på ridbanan kom en yngre ryttare på en liten krutburk som var märkbart taggad av kylan. 

"Vilken tur du har som har en så snäll häst!" utbrast hon glatt. 

"Ja efter tio års träning så börjar turen komma...!" skrattade jag tillbaka. Och sedan blev jag överdrivet fnittrig och tillade ironiskt: 
"Nämen jag skojar bara. Han har varit så här trevlig sedan start. Vissa har det bara enkelt."

Det är det som är så lätt när man kämpar på med sin egen häst och sneglar på andras hästar. Den där hästen som ryttaren kom in på, verkar duktig på att hoppa och har en exteriör som är ovanligt snygg för rasen. Många gånger har jag tittat på dem och tänkt att det vore roligt att ha en häst som verkar bjuda på hinder så fint och vara så stabil. Det är lätt att glömma av att den även kan bocka och vara svår på andra plan, om man inte ser det så ofta. 

Sedan ser ryttaren en liten ögonblicksbild på mig och Galishimo där vi tjusigt galopperar, i en jämn och fin cirkel, och tänker att Galishimo verkar vara en behaglig kille att åka runt på. 

Hon såg inte heller att Galishimo i panik slängde sig sidvärtes för en snöklump, som vi redan passerat otaliga gånger, fem minuter efter att de lämnat banan. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet