Lösgörande arbete


Jag är mer än nöjd över Galishimo just nu. Han gnäggade högt och kom i galopp när jag ropade på honom, och när vi red på ridbanan så gav han precis allt han hade. Galoppen börjar bli lite starkare nu efter vårt långa avbrott i somras och traven börjar också bli så fin den bara kan. Han var på hugget och väldigt lyhörd och följsam. Jag börjar rida mer och mer med sitsen och lägga vikten dit jag ska (i stället för att styra med att dra i tyglarna) och han svarar så bra på det. Ridningen är rolig från början till slut. Jag råkade tappa bort tiden och plötsligt hade 45 minuter gått.

Dressyr är ju inte bara att rida i krumelurer utan det handlar ju om att hästen ska slappna av med vissa muskler och aktivera andra. Galishimo är ju ofta nervös och dressyren är bra för honom för han får inte spänna sig nervöst, och det gäller lösgöra de spänningarna när jag rider. Har man lyckats så ska ju både hästen till psyke och kropp vara avspänd när man är klar. Jag fick nog bästa kvittot efter passet för Galishimo gäspade massor när jag tog av honom utrustningen och så somnade han sedan på stallgången. Mitt bland alla hästar och en pågående hovslagning på en annan häst, och annat stök. Sedan gick han med sänkt huvud som en gammal ko efter mig ut i hagen igen. Nöjd, avspänd och glad!
.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback