Frisörer födda på 90-talet

Jag tänkte fira min pågående viktnedgång och gick, glad i hågen, till en drop-in salong, idag. Frisören var ung och käck och visade inte med en min något missnöje att jag med smutsigt hår hasade in i fleecetröja och täckbyxor. Jag kom nämligen på att jag ville klippa mig 20 minuter tidigare, när jag låg i solariet, och då hann jag inte förbereda mig.

"Jo tjena. Kan du klippa bort skiten? Jag har inte klippt mig på 18 månader..." sa jag.
"Javisst, hur vill du ha det?"
"Jag skulle vilja ha en kort frisyr. Klipp av en massa! Jag kan tänka mig en jättekort frisyr!" sa jag glatt.
Frisören tittade vänligt på mig och sa:
"Aldrig i livet."
"Va?" sa jag.
"Nej det kommer att bli jättedåligt."
"Va?" sa jag.
"Ja. Att klippa upp det där håret, det kommer bara att flyga runt och se ännu tunnare ut."
"Jaha." sa jag.

"Och med din ansiktsform... du skulle se ut som en svamp." konstaterade hon.
"En svamp?" frågade jag förvånat.
"Ja, precis." sa hon.
"Jaha. Jamen... skit i det då. Jag vill inte se ut som en svamp." sa jag.

Hon började greja lite med håret och granska mitt babytunna hår.
"Men lugg, skulle jag vilja ha!" sa jag käckt.
"Alltså du har ju hög panna, och jättetunt hår. Då måste jag ju ta hår från mitten av huvudet och kamma fram det. Hur skulle det se ut?!" sa hon allvarligt och stirrade stint på mig som om jag var en gammal farbror som just bad henne kamma över flinten. Hon tyckte att jag verkligen borde ha räknat ut det otänkbara i detta på egen hand.
"Nähä.. nämen dåså..." sa jag lite spakt.

Hon fortsatte att greja med mitt hår.
"Page? Just i öronhöjd?" frågade jag lite försiktigt.
"Mmm... helst inte." svarade hon.
"Varför inte?" frågade jag.
"Du behöver hår nedanför din käklinje för att ditt ansikte ska se smalt ut."

"Jaha..." svarade jag.

"Med just ditt hår och din ansiktform blir det faktiskt bäst att du behåller håret till käklinjen och en rak page. Det kanske känns tråkigt men vill du bli fin så är det det bästa." konstaterade hon.

"Jamen gör vad du vill då! Det är du som är experten..." svarade jag uppgivet och slog ut med händerna. Den unga tjejen log nöjt och klippte upp håret.

När jag kom hem och granskade mig i spegeln så tänkte jag lite för mig själv:
"Hon kunde nog sina grejer, den där tjejen... jag borde ha tagit namnet på henne...."





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback