Promenad och planer

Igår gick jag på långpromenad med Galishimo. Det regnade lite och blåste så jag tänkte att jag skulle försöka få honom lite trött i huvudet och träna på sitt mod. Vi var ute i en timme och 40 minuter, och gick sträckan jag ofta red i vintras. Men nu har vi ju inte varit där på ett tag så Galishimo upptäckte den på nytt med stor vånda och förtvivlan. Det var lite mer trixande över fälten när man skulle undvika de fält som hade nysådd och andra fält hade högt oklippt gräs som jag och Galishimo knappt såg varandra i, när vi plöjde fram i blåsten. Är man en häst som inte gillar prassel så är naturupplevelser i blåst ganska spännande. Det prasslar överallt. Hela tiden.

Tyvärr fastnade Galishimo med bakfoten i den lilla träbron, just när han skulle kliva av den, Han fastnade bara två eller tre sekunder men det blev ett himla panikande över detta. I blåsten och regnet. Han blev så upprörd att han skakade och jag försökte lugna ned honom. Att den där bron var ute efter honom, det hade han vetat hela tiden. Han försökte berätta det för mig flera gånger i vintras, men nädå, jag ville inte lyssna. Och nu hade bron försökt att fånga hans fot och dra ned honom i det kalla mörka vattnet.

Dessutom så är det tät vegetation som försämrar sikten betydligt mer än vad den gjorde i höstas när löven var avbladade. På vissa ställen hade det varit helt omöjligt för mig att se om någon med hund vandrade 20 meter framför mig. Eller en cyklist på mountainbike. Och det skulle ju kunna orsaka olyckor.


Så efter promenaden så tog jag bilen och sökte efter andra ridvägar. Helst breda grusvägar med bra sikt så jag slipper oroa mig över överraskningar. Jag tror att jag är på väg att hitta en riktigt bra runda. Det är bara ca 500 meter skog, sly, eller diken som jag måste hitta någon slags väg genom, och över. Sedan har jag nog en milslång runda med bra sikt, fina ridvägar och nästan helt utan otäcka små träbroar. Man rider till och med förbi en liten grillstuga! Om man skulle få för sig att knyta fast Galishimo någon gång i ett träd och ta en fikapaus... det borde ju fungera!

Det är bara de där 500 metrarna blöt, tät natur som jag måste ta mig emellan på något vis...



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet