Att rida med enhandsfattning

Bild från förra året. En gammal bild, men samma lugna känsla! 

Den här dagen har varit otroligt bra. Långsamt börjar energin komma tillbaka till mig. Jag har haft en tuff vår men nu känner jag hur jag på allvar börjar återhämta mig! Jag sover bättre, jobbar bättre och har mer energi att tackla motgångar. Då går det ju automatiskt lite lättare att hantera Galishimo också! Idag så har jag tränat att rida honom med en hand.

Jag har ju tidigare tränat på att kontrollera Galishimo till högre grad med sitsen och benen. Tränaren tipsade om att jag skulle träna på enhandsfattning för att inte börja korrigera honom för mycket med händerna när han springer snett eller börja jiddra med bettet. För han är ju en riktig pillerhäst som gärna fifflar med annat när jag rider. Och nu svänger han ju fint på sits, vikt och tryck med tygeln mot halsen, så jag behöver faktiskt inte styra honom onödigt med händerna, hur som helst. Så det var bara att släppa tyglarna med en hand, och se vad som händer.

För er som inte rider så kan man jämföra detta med att träna på att släppa styret när man cyklar och träna på att få cykeln dit man vill genom att luta sig dit man ska. På ett ungefär.  Fast min cykel har en egen vilja, är rädd för sparvar, och gillar att skämta aprillo.


Först kändes det konstigt och avigt. 

Sedan kändes det konstigt och avigt.

Sedan kändes det ännu mer konstigt och avigt. 

Sedan trillade polletten ned! Jag vet inte om poletten trillade ned för Galishimo eller för mig. Eller om vi kom på samma idé samtidigt... men väldigt plötsligt så kändes det oväntat lätt och naturligt att rida med en hand. Jag lutade mig tillbaka och lät ena handen vila på låret och Galishimo svängde, bytte varv, och ökade och minskade skritten, på min vikt. Hyfsat bra, faktiskt! Vi red ju bara i långsam skritt men det kändes väldigt roligt. Det här kan vi ju slipa på detta hela sommaren!


Så här snygga var vi absolut inte när jag red med en hand. Men å andra sidan är Bent Banderup typ 30 år äldre än mig, så han har givetvis hunnit träna lite mer!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet