Stort A i uppförande!

Min mamma kom och hälsade på Galishimo idag. Jag vill inte rida honom eftersom han helt enkelt är för vild för mig, så vi tog honom på promenad i stället. Eftersom Galishimo är vild även som handhäst, så genrepade jag promenaden med honom igår. Promenaden är ca 6 kilometer. Den slutade i mindre kalabalik igår, och en fruktansvärd träningsvärk i armarna då jag hållit i honom ordentligt för att han inte skulle skena hem. Han är nämligen jättesnäll på vägen bort men så fort man vänder på honom, så tror han att vi flyr från något farligt och ska rusa hem, och då är det bråttom, och då gäller det att hålla fast honom. Jag brukar försöka stanna honom länge på "vändplatsen" så han får se sig omkring och äta lite godis, som för att förbereda honom att vi ska vända och att jag inte alls flyr, men det hjälper inte. Han studsar oftast hela vägen hem. Alla tre kilometer hem. Så jag var rustad till tänderna idag. Broddar på fötterna och tålamod till tusen.

Men idag var han en änglahäst. Han gick vänligt efter mig och mamma. Inte för nära och inte för långt borta. Med sänkt huvud och djupa, lugna frustningar anpassade han stegen efter oss. Jag behövde endast säga "Loss!" vid ett tillfälle, och i princip aldrig hålla fast honom. Hem var det inte bråttom heller.

Högsta betyg i uppförande. Jag var vansinnigt stolt. Nu kan det bara bli bättre!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback