Makrofagerna vann!

Galishimo var mycket piggare idag och svullnaden hade gått ned betydligt. Utifrån vad jag lärt mig om svullnader och makrofager så betyder det alltså inte att skadan är läkt utan att området är rengjort, skadad vävnad är uppäten, och skadan är fri från bakterier. Nu släpps blodet igenom och det är dags för satelitcellerna att reparera. Galishimo haltar inte särskilt mycket längre. Vilken lättnad.

Jag fick rådet att sätta honom ensam i en sjukhage för att förhindra rörelse, och att ringa veterinär. Jag fick rådet att dämpa svullnaden och lägga på diverse mirakelkurer och is. Jag fick rådet att ställa in honom på boxvila och att linda knäet ordentligt. Jag fick flera välvilliga råd från olika håll. Det har varit jobbigt för mig att ha is i magen och bara avvakta (och möjligtvis framstå som nonchalant), men han har fått stanna med sina kompisar på lösdriften och bara vara ifred. Och hittills verkar det fungera. Det är bara att fortsätta hålla tummarna och låta honom få fortsätta vila ett tag till.

 
Galishimo fick stanna på lösdriften med sina kompisar trots hältan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback