Nuno rockar fett!

Jag har även en stark förhoppning om att snart komma över så många böcker som möjligt av Nuno Oliveira. Han var en lite tillbakadragen man, bosatt i Portugal, som blev känd som en av världens absolut främsta mästare i dressyr. Han ansågs nästan vara mer av en konstnär än en dressyrryttare. Till skillnad från dagens lite strikta ridkonst med stora atletiska hästar så red Nuno lite mindre hästar som uppvisade flow, harmoni, avspändhet, glädje och perfektion, ofta på nästan helt lösa tyglar.

Nuno dog 1989 vid 64 års ålder men han hann inspirera hela världen med sina fantastiska hästar och sin förmåga att lära och inspirera ryttare över hela världen (men tyvärr hann han dö innan youtube, nedrigt nog, så man hittar inte så många filmer på honom). Han är känd för sina många kloka citat inom hästvärlden och jag kommer att behandla de böcker jag kommer över, som om de vore gjorda av guld. Till vintern ska jag låta Galishimo vila lite från träning och då ska jag kura ihop mig med de böcker som blivit skrivna av, eller inspirerade av Nuno.
"Training a horse is above all feeling and trying, according to what you feel, to help the horse and not to force him."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet