En vecka till - ett kilo till

Nu väger jag 68,4 kilo. Märk väl att min matchvikt för fem veckor sedan var stadiga och exakta 65,6 kg. Sedan slutade jag slarva med maten och så började jag träna. Jag började springa två mil i veckan, fördelat på tre pass, närmare bestämt. Och vågen sköt iväg, och nu den senaste veckan så visade den på ytterligare ett kilo. Alltså nästan tre kilos uppgång på fem veckors träning.

"Det KAN ju inte vara fett. Man KAN ju inte bli så fet så snabbt." funderade jag och fortsatte:
"Jag tror att det blivit någon obalans kroppens salt och vattenbalans. Det måste ju vara något sådant."

Sambon tittade på mig och frågade sedan:
"Äter du mycket kakor på jobbet?"
"Men va fan! Jag äter inte mycket kakor på jobbet." svarade jag förnärmat.
"Nämen jag menade inte SÅ. Eller jag menar bara att ibland kan det bli mer kakor om man tror..."
"Anklagar du mig för att äta abnormt mycket kakor på jobbet?!"
"....nej, nej.. jag menar bara att ibland kan det slinka ned lite mer än vad man tror, på jobbet."
"MENAR DU ATT JAG SMYGÄTER KAKOR?!" säger jag och stirrar stint på honom.
"Nej... jag pratar inte om dig. Jag öh... pratar om mig själv." säger sambon och flackar med blicken.
"Dig själv?"
"Ja."
"Dig själv?!"
"Ja. Precis. Jag äter lite för mycket snacks på jobbet. Det blir lätt en snickers till kaffet."
"Så vi pratar alltså inte om min viktuppgång på tre kilo på fem veckor. Vi pratar om din snickers?" förtydligade jag med hotfull röst.
"Ja. Jag menade inte att DU åt kakor." försöker sambon.
"Nehej. Det gjorde du inte." svarar jag ironiskt.
"Nej." svarade han.
"Jag kan nästan svära på att du misstänker mig för att smygäta kakor." fräser jag. Sambon spärrar upp ögonen och svarar:


"Nehej. Nej, nej nej... skulle jag aldrig göra. Inte skulle väl jag lägga mig i dina matvanor. Det vore ju respektlöst. Liksom. " Jag svarar inte utan stirrar honom stint i ögonen och ger ifrån mig ett tyst och gurglande morr, nästan ohörbart för det mänskliga örat. Men ändå där.

Min sambo är en välbyggd, atletisk, muskulös man. Han har vunnit otaliga tävligar inom kampsport och han har -efter ett antal tester- kvalificerat sig till ett Rambo-jobb. Men hemma vid köksbordet, när han plötsligt konfronteras av en liten tjock tjej med hotfull blick, så börjar han plötsligt låta osäker på rösten:

"Har jag förresten sagt hur jättefin du är i håret idag?"


.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet