Offerkoftan

Min mamma ringde:
"Men du älskade dotter hur känns det?"
"Skit." svarar jag.
"Men du vet ju hur kroppen fungerar, den brukar ju reagera så här när du börjar träna."
"Det känns ändå SKIT." svarar jag. Mamma blir tyst en stund innan hon fortsätter:

"Ja du är ju åtminstone ung fortfarande..."
"Ung?! Jag har passerat trettio, mamma."
"Ja, men du har ju inte passerat FEMTIO, då kan jag tala om för dig att kilona inte gärna ruckar på sig." svarar mamma.

"Mamma, är det plötsligt DIG, det är synd om?! Försöker du sno av mig min offerkofta?!" säger jag förolämpat.
"Absolut" svarar mamma och fortsätter: "Det är definitivt mer synd om mig. Jag har ena foten i graven."

"Men det är ju JAG som gått upp i vikt."
"Ja men du är ung och det där försvinner. Jag är gammal och har mer rätt till offerkoftan än vad du har."
"Den ger jag inte upp utan strid!" utbrister jag.
"Försök du bara." utmanar mamma. Jag drar efter andan:

"Ja fast du jobbar ju på DAGIS! Där rör du dig HELA DAGARNA! Hur mycket fett bränner du inte där? Själv sitter jag helt stilla på ett kontor och rör mina pekfingrar. Hur tror du kroppen mår av det? Va? Va? Inte lika bra som DIN kropp som ständigt rör sig, lyfter, vänder och vrider och går. Så det ska jag tala om för dig, att du har TUR. Och du är inte en rättmätig ägare av någon offerkofta!"

Mamma blir tyst en stund.
"Näpp. Det hjälper inte. Jag har din offerkofta. Den värmer gott här borta!" svarar hon förnöjt.

Jag svarar med min sista slutplädering:

"Du... du må ha tagit min offerkofta, men jag har en tråd kvar...

....och den har jag virat kring halsen!"

.


.

Kommentarer

  1. Mammor har alltid rätt. Kom ihåg det.

    SvaraRadera
  2. Du har väl inte glömt att muskler väger mer än fläsk!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet