Fredakväll och regn

"Jag kan skjutsa dig till stallet idag!" erbjuder sambon och jag nickar tacksamt. För att det är fredag. Och jag har jobbat åtta timmar. Sambon hämtar mig med bilen och ger mig kaffe och en kanelbulle.
"Du måste äta lite nu så du orkar träna Galishimo." säger han och jag stoppar tacksamt i mig bullen och kaffet.

Idag var Galishimo spänd. Flygplan brummade i luften. Regn föll. Jag var sur. Hästen ville hem. Han kändes inte harmonisk alls, och till slut fräste jag
"Men varför GÖR DU SÅ HÄR?!" till min spända unghäst. Som inte blev mer avspänd för det.

"Det ser fint ut. Jag slår vad om att han kommer att gå jättefint över bomarna idag." insisterar sambon. Jag ruskade på huvudet.
"Jag kan gå före, och visa honom!" säger Sambon hjälpsamt och börjar leda Galishimo över bomen. Fram och tillbaka. Om och om igen. Galishimo verkade glad över sambons entusiasm och gick över bomen, som om han aldrig gjort något annat. Som vi kämpat denna sommar med att få honom att gå över bomen. Jag trode aldrig det skulle ta slut.

Varken karl eller häst förstår varför det här är så viktigt för mig. Men de följer med mig i alla fall. Sambon kör mig med bilen och hästen följer mig lydigt ut ur sin hage, ifrån sina hästkompisar. Och så kämpar de på. Båda två. För att jag säger att det är viktigt. Galishimo försöker enträget att springa runt mig i en tillräckligt fin cirkel och Sambon har ryktat honom åt mig och försöker påtala det som går bra. Jag förstår inte själv varför det är så viktigt, egentligen.

Men om ett år, eller om flera år, så ska jag rida på Galishimo.
Och en vacker dag så blir den där liggande bomen
ett färdigbyggt hinder,
kanske en halvmeter högt,
och då flyger vi över...



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet