Vinster

Jag insåg ju för några blogginlägg sedan att jag spenderade minst 3000 kronor i månaden på mat och matlagning. Jag har nu ändrat mina matvanor i en månad. Och det är helt otroligt vilken skillnad det har lett till. Från rätt så avancerade recept med väldigt många olika ingredienser, enligt kokbokens alla regler, så har jag begränsat mig avsevärt. Jag har bytt rutiner och följer nu bara några enkla regler när jag planerar min matlagning.

1. Jag har återupptäckt kokt potatis.
2. Jag har återupptäckt rårivna morötter.
3. Kött, fisk och fågel behöver faktiskt inte ingå i avancerade sammanhang med många ingredienser. Det räcker med bra kryddor och något enstaka tillbehör. Det blir faktiskt nästan godare att äta, utan en massa jidder.
4. Inga avancerade såser behövs. En klick creme fraiche direkt från kylen gör underverk. Man behöver inte salta och peppra och vitlöka sig.

Vinst i pengar:
Jag vet inte exakt hur mycket min matbudget förändrats men jag tippar på att jag nu ligger på ca 1400 kronor i månaden. Det har blivit en bra ekonomisk vinst för mig. Massor av pengar som jag kan göra annat för.

Vinst i utseendet: En annan stor vinst är att mina finnar försvunnit. Jag vet inte vad det var som utlöste dem från början i matlagningen men huden har blivit len som en persika. Jag har gått ned lite i vikt och känner mig lättare i kroppen.

Vinst i välbefinnande: Jag har inget sockersug längre och jag blir inte hungrig och trött vid fyratiden, som jag blivit förut. Jag har inte köpt mig något sött i form av kakor, godis eller glass på den här månaden. Inte för att jag bestämt mig eller räknat dagarna utan för att det bara blivit så.

Vinst i tid: Jag spenderar inte lika mycket tid på matlagningen längre och det ger mig tid för annat. Har jag ätit kyckling förut så har jag gjort en flygande jacob. Det tar ungefär en timme, om inte mer, och det blir mycket disk. Nu har jag bara kryddat kycklingbitar och lagt dem i ungen på lite purjolök. Det har inte tagit mig många minuter alls. Och det smakar otroligt gott. Jag har fått mer tid över att umgås, träna, eller göra ingenting alls.

Enkelhet. Det är mitt nya inneord. Eller som de brukade säga på fallskärmsklubben:

"KISS - Keep It Simple, Stupid!"

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet