Tre dagar sedan

Tre dagar sedan:

"Hej, hur mår du?" sa läkaren via telefonen.
"Jag vet inte." svarade jag.
"Har du ont någonstans?"
"Jag vet inte." svarade jag.
"Har du feber?"
Jag vet inte.
"Har du klivit upp ur sängen idag?"
Jag vet inte.
"Kom igen nu. Res dig upp. Vad händer när du reser dig upp?"
Jag vill lägga mig igen.
"Tror du att du mår dåligt fysiskt eller psykiskt?"
Jag vet inte. Jag vet inte ens vad skillnaden är.
"När började du känna dig dålig?"
Det vet jag absolut inte!

Sedan drog han en suck och sa
"Katarina, jag känner ju dig personligen. Det här är inte likt dig. Du verkar riktigt dålig och lite förvirrad. Har du borrelia? Har du blivit fästingbiten?"


Jo, ja. Det har jag.

"När då?"
JAG VET INTE!
"Okej. Nu måste du faktiskt skärpa dig. Har du ont någonstans?"
Jamen man får ju ont tamejfan överallt om man ligger i sängen konstant i en vecka!
"Vart får du ont av att ligga i sängen?"
Armar. Ben. Rygg. Nacke. Leder. Typ. Bröst. Andning. Luft. Eller inte. Det kanske bara är inbildning. Jag vet inte.
"Fryser du?"
Som en gris.

"Jag ordinerar dig borreliamedicin på en gång. Kan du hämta det på apoteket på en gång? Det är inte långt från dig, va? Du måste gå till sjukhuset PÅ EN GÅNG om du inte märker skillnad inom två eller tre dagar."


.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet