Det finns Guck på livets botten

Och för er ouppmärksamma läsare som inte vet vad Guck är hänvisar jag till det tidigare inlägget "matmys".

Jag blev sjuk på lördagkvällen. Och sedan dess har jag varit sjuk. Det är lite tråkigt med tanke på att jag just påbörjat min semester på en vecka. När jag kännt minsta lilla möjlighet att kunna röra på mig har jag bränt pengar. Trött och febrig och blank om pannan har jag försökt fixa nya kläder inför nästa säsongs arbete. Men det har gått alldeles för mycket pengar. Som om jag försökte trösta mig på något vis.

Jag vet inte riktigt vad som flugit i mig. Jag mådde dåligt idag och var helt slut och åkte till en frisör och köpte en dyr klippning och helt sanlöst dyrt schampoo och balsam. Jag såg hur mycket hår som föll av när hon borstade håret och försökte väl trösta mig med att skämma bort mig. Som om det skulle falla av mindre hår om schampoot var dyrare, liksom. Dumt. Dyrt. Håret faller ju för att jag är sjuk. Mitt hår är ju alltid det första som ryker när jag mår dåligt och så har det alltid varit.

Och så har jag köpt enormt många hyrfilmer, för jag har lånat exets dator och där kan man se på DVD:s. I stället för att bara nöja mig med en film så har jag haft privata hyrfilmsfestivaler bara för att trösta mig själv för att jag är sjuk. Och så kände jag att jag behövde trösta mig över förnedringen att faktiskt be exet knacka på om jag inte svarar i mobilen på ett dygn för i sådana fall är jag troligen alldeles för sjuk. Det kändes lite sorgligt att komma på att ingen egentligen skulle UPPTÄCKA om jag blev jättedålig nu under min semester. Men så är det ju när man byter ort och jobb och hela baletten.

Och så har jag köpt böcker. Alldeles, alldeles för många böcker. Jag är storkonsument av böcker. Det är som om hjärnan blir hungrig om den inte får något att bita i. Ofta skiter jag i VAD jag läser, det är bara så skönt att läsa.

Men mest har jag legat i sängen och inte rört på mig särskilt mycket. Disk och smutstvätt har hamnat utspridda lite överallt i lägenheten. Jag har frusit och skruvat på elementet ordentligt. Och ätit guck. Det fanns hur mycket guck som helst i kylen och jag har inte orkat laga mat. Så jag har gjort guckmackor med ägg och fisk. Enormt många mackor med guck. Jag har fått avsmak av dessa enorma mängder. Jag hatar Guck. Jag vill dränka mina värsta fiender i Guck. Jag vill sända Guck till helvetets portar. Jag befinner mig på livets botten och det finns jävligt mycket Guck här nere!

Förra gången jag hade semester långvandrade jag och Micke efter siljansleden. Det var riktigt härligt, vi träffade på en björn. Gången innan dess så cyklade jag de 14 milen mellan Gävle och Enköping, det var ett härligt äventyr. Semestern innan dess hoppade jag fallskärm i Östersund i en hel vecka. Jag vet inte hur många fallskärmshopp det blev.

Nu ligger jag alltså här som en sköldpadda som någon vänt på rygg och sprattlar lite hjälplöst. Och jag inser att jag måste få ett bättre sköldpaddsliv. Jag måste skära ned på mina utgifter. Både fysiska och ekonomiska utgifter. Det måste bli en förändring nu. Det här är mina nya löften:

1. Jag ska sluta köpa böcker och gå på biblioteket i stället.

2. Jag ska sluta rida Lilla Svarta trots att det är roligt, för jag orkar faktiskt inte med att träna flera dagar i veckan OCH rida. Jag älskar Lilla Svarta men jag fixar det bara inte.

3. Jag ska inte delta i några fler motionslopp i år både pga ekonomin och att min fysik inte är särskilt bra.

4. Jag ska sluta följa pulsklockan när jag springer utan bara springa för att det är skönt och i det tempo jag känner för. Inte för att uppnå (uteblivna) resultat.

5. Jag ska inte sätta upp regler på hur många gånger jag ska styrketräna i veckan utan bara gå när det känns okej att gå.

6. Jag ska äta mycket mer. Avsevärt mycket mer. Mellanmål ska bli mitt andranamn.


.

Kommentarer

  1. Åh, vad tråkigt att höra att du mår dåligt. Men det låter iaf som att du vet varför och tar tag i det! Du blir nog bättre snart igen, med din vilja att alltid ta dig framåt.

    SvaraRadera
  2. nummer 7. Jag skall inte skriva några listor:D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet