Rensardag och snöskottning

 

Många som känner mig vet att jag pratat om en grej i flera år. 

”Att lära mig skotta snö med traktor är på min bucket-list!” 

Och det har det verkligen varit! Och nu kom det första lite tjockare snöfallet, och vi åkte till Jonatans gård för att fixa lite. Efter Jonatan fixat den lite mer viktiga snöskottningen på gården, så fick jag köra ut på ett tomt fält och övnings-skotta. Första skopan med snö att lasta i och ut, kändes lite besvärlig, och jag hade lite svårt att hålla reda på alla spakar. Det tog lång tid, jag körde på lägsta växeln och behövde fundera varje gång jag skulle göra en ny rörelse med traktorn. Jag tänkte att tre skopor räcker för en dag… men sedan gick det lättare, och lättare, och snart hade jag lastat snö i en halvtimme. Jonatans traktor är otroligt fin och nästan ny, det var verkligen roligt att köra den. 

Jag blev allt mer entusiastisk men till slut blev jag trött mentalt. Men det var precis lika roligt som jag trodde, om inte roligare! 


Sedan har vi fortsatt städa upp inne i huset. Tre rums renovering lämnar ganska mycket skräp och rester. Hela vardagsrummet och vardagsrumsbordet var fullt med saker vi valt att ta itu med senare. Och nu var det ”senare”! Det hade till och med runnit över skräp och ”senaregrejer” till köket. 

Så vi hade en hel del att göra. Vi sorterade det mesta i tre högar; slänga, förvara i ladugården och förvara i gäststugan. Det absolut mesta hamnade i ”slänga” och jag gick skytteltrafik i snöovädret fram och tillbaka, till släpvagnen som snart blev överfull. Men så mycket space det blev! Hela området under trappen blev också urstädat och vi satte upp krokar och ordnade det som en klädgarderob med skohylla. Då blev hallen ännu luftigare. 

Det kändes till och med lite tråkigt att lämna gården för kvällen. Jonatan tyckte det skulle kännas skönt att återhämta sig i min lägenhet i stan, då huset plötsligt hade dåligt Wi-Fi. Jag slängde en sista blick på hallen innan vi gick. Vad fint det blev! 

Gårdskatterna verkar också trivas! 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet