En slags bilsemester

 


Jag har varit sju veckor frisk (ja förutom en förkylning) och tar fortfarande itu med saker jag inte riktigt orkat ta itu med innan. En sak att ta itu med var bilen. Bilen gick ju faktiskt sönder bara några dagar efter att jag hämtat Ares. Plötsligt ville den inte starta. Det verkade glappa i låscylindern. Ibland kunde jag starta. Ibland kunde jag inte starta alls. Det var omöjligt att veta. När jag väl lyckades starta så vågade jag aldrig dra ut nyckeln för då kunde problemet återkomma. Jag blev otroligt stressad. Jag hade väldigt dålig ekonomi precis efter jag köpt Ares och jag var inte beredd på nya ekonomiska problem redan nästa vecka. 

En bilfirma tittade på problemet och skapade en tillfällig lösning. En slags tjuvkoppling. Och så länge jag haft Ares har alltså min bil sett ut så här under ratten. För jag har bara inte orkat ta itu med det. 

Dessutom hade jag fått kalleleser att fixa till både airbag och fönsterlister då de innehöll produktionsfel. Åtgärderna var gratis eftersom de var produktionsfel men väldigt lätta att bara ignorera. Om man inte ser problemet så finns det inte. För en liten stund, åtminstone. Det fungerar en liten stund. 


Sedan kom ju nästa problem med bilen. Jag körde på väg hem från stallet, och var just på väg att köra till hamburgerrestaurangen när bilen plötsligt började skrika som om livet hängde på det. Så jag körde högröd genom staden med en högt tjutande bil som jag knappt trodde skulle ta mig hela vägen hem. Folk vände sig om i förvåning. Jag ville sjunka genom ratten.  Jag insåg att en bromssköld lossnat och fastnat i däcket och att det var den som levde om. Då grät jag. Problemen hopade sig med bilen. Min bil som brukar gå så bra. Jag var inte mentalt beredd. Jag hade inget bra mentalt filter ännu.


Bromsskölden som fastnat och lossnat i däcket. Jag lär mig åtminstone bilens olika namn och delar. 

Men nu när jag blev piggare så kändes det lättare att ta itu med. Och jag märkte ju hur ekonomin stabiliserade sig allt bättre, och att jag nu skulle kunna ta en lite större utgift utan att behöva leva på nudlar. Så jag bokade upp en heldag hos en återförsäljare i Luleå som skulle titta på alla problem åt mig, och åtgärda dem under dagen. Det finns bara auktoriserade reparatörer för just Hondor i Umeå och Luleå så det var bara att välja väderstreck. 

Så det blev en semesterdag i Luleå. Jag hade bestämt mig redan innan att verkligen försöka få dagen trevlig och inte fokusera på problemen med bilen. Njuta så mycket jag bara kan. Se det som ett mentalt träningstillfälle att göra en bra dag av vad jag hade. 

Jag testade gymet Inpuls i Luleå. Ett jättefint gym! Jag trivdes direkt. Jättefina omklädesrum och många pensionärer. Bara att jogga på och köra benövningar och njuta av upplevelsern. Trots att jag blev lite skakig efteråt. Jag var inte helt frisk ännu. Pulsen skenade iväg lite. Jag vilade ut ordentligt i bastun och njöt av värmen. Det blir bättre snart. 



Sedan gick jag till Gallerian som fanns i anslutning till gymet, jag gick knappt en meter i onödan, och kom raskt in på en restaurang och beställde en god sallad. Då infann sig semesterkänslan. Så skönt att träna hårt och äta gott efteråt. En blåbärspaj gick också ned! 

Sedan hämtade jag bilen som fått alla åtgärder fixade, plus nya hjullager på ena sidan och nya damasker. Nu kan jag äntligen stoppa in nyckeln och starta den utan att den ser tjuvkopplad ut! Plötsligt känns det lyxigt! Så har jag inte startat bilen på fyra månader! Den långa raden av åtgärder gav en rejäl nota, men jag hade råd. Jag klarar det. Äntligen känner jag att jag klarar det. 

Jag körde hem bilen och gav den en riktig städomgång. Tvättade den på biltvätten, trycktvättade gummimattorna, dammsög, dammtorkade., fönsterputsade och lade in en ny sats bilparfym i bilen. Jag använder Rituals och den får bilen att lukta jättegott! Jag fyllde på spolarvätska och olja och tankade den full just innan den åkte in i garaget. Nu är den så fräsch den bara kan bli, för att vara en gammal bil. Det känns skönt, jag känner lite att jag äntligen kommit i kapp. Både mentalt och ekonomiskt. 

Nu blir det en nystart även med bilen. Hoppas den håller ett tag framöver! 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet