Sorgen kommer i skov

Sorgen lever sitt eget liv, precis som den ska. Sorgen är självläkande och den vet bäst när känslor ska plockas fram och när man behöver vila från dem. Ibland är den borta några dagar men så kommer den plötsligt tillbaka. Som ett slag i magen. Jag var på arbetsplatsen på förmiddagen och innan lunch gick jag till parkeringen för att åka hem och jobba hemifrån. 

Precis där, i det ekande parkeringshuset, halvvägs till bilen, så vill jag plötsligt gråta. 

Det kommer en tung klump i halsen som vill driva sig upp mot ögonen och få dem att tåras och jag måste ta ett djupt andetag och fokusera på att gå till bilen, för att inte börja gråta. 


Galishimo på avsutten promenad, hösten 2017

Jag var så otroligt nöjd över Galishimo det sista åren. Han var så otroligt finstämd i kontakten Jag pekade på transporten och han gick in. Han visste precis vart han hade mig och jag behövde knappt visa vad jag ville. Jag minns känslan av att åka iväg på kurser med honom ensam och inte känna sig ett dugg orolig, bara tacksam för att jag har en så snäll häst. 

"Du använder rösten otroligt lite. Du är väldigt tyst när du jobbar med hästarna. Du kan gott börja prata med dem mer." sade Rolf förra månaden när jag var på körträning med hans welshar. Jag insåg att jag måste börja använda mer ljud. Galishimo hörde ju de små ljuden. 

Jag gjorde ju bokstavligt talat halt på en utandning, jag gjorde verkligen det. I flera år gjorde jag en bra fyrkantig halt på ett väldigt tyst "Puh". När jag sänkte axlarna när han var orolig över något så visade jag honom att allt var bra. Galishimo såg och förstod. Jag behövde inga stora gester. Vi pratade i det tysta. 

Nu måste jag börja använda stämbanden mer igen. Vara tydlig med vad jag vill. Höja rösten om det behövs. Ge den nya ponnyn Ares en chans att förstå mig med stora bokstäver innan jag börjar med de små. Det kan ta flera år att komma dit. Eller så går det fortare. Jag vet ju inte riktigt förrän jag börjar jobba med honom. 

Kommentarer

  1. Så fin bild på Galishimo. Vad bra bloggen blev när den är mobilanpassad. Hälsn Karin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet