Jag saknar honom

Igår rengjorde jag omsorgsfullt alla sadlar och tillbehör till dem, och gjorde dem skinande blanka, och idag rengjorde jag och smörjde tränsen. Förrådet är välsorterat och fräscht som en liten personlig second-hand-butik. Allt är prydligt sorterat, uppradat och rent. Inget luktar häst. Allt glänser. 


Att putsa westerntränsen gjorde mig nostalgisk. När Galishimo fick sitt första westernträns så tyckte jag han såg helt magisk ut, som från Sagan om ringen. 

Jag trodde jag skulle känna en stor lättnad över att allt sorterande och organiserande var över. Ni vet, den där behagliga känslan av att uppnå något och vara klar med ett projekt. Men i stället överväldigades jag av en enorm tomhet och sorg. Alla Galishimos saker. Hans träns och hans tyglar som fortfarande hade hans bitmärken kvar, för han gillade att noppa tyglarna med munnen. Jag satte mig på golvet i mitt lilla uppfräschade förråd och begravde ansiktet i händerna och grät. Det var inte så här jag trodde jag skulle känna. 

Jag kommer aldrig att få träffa honom igen. 

Och alla bilder på oss kommer jag för alltid att leta i arkiven. 

För det kommer aldrig några nya bilder på oss. 

Aldrig någonsin igen, kommer det några nya. 



 Jag och Galishimo år 2013, då var han fyra år, jag var 32 år, och jag hade haft honom i två år. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet