Ett kärt återseende



Gävle 2007. Jag var 26 år och hade haft min cykel i ett år och tvättade den regelbundet och lärde mig hur man smörjer en cykelkedja. Det var på den tiden jag bodde i ett jättemysigt hus vid en sjö med två hundar och karl och ett liv som jag var otroligt stolt och tacksam över. Men livet är förändring och jag förlorade den tillvaron. Jag blev dumpad av mannen, och fick inget förlängt vikariat på arbetet, och stod plötsligt och väldigt oväntat utan både familj, bostad och jobb. Jag var i ett slags chockartat tillstånd i flera veckor men rodde genast ihop ett nytt arbete och flyttade till en ny och helt främmande ort för att arbeta. Sedan följde några år som jag kallar "bananskals-år" då jag mest halkade runt för att finna en bra plats och skapa ett nytt socialt nätverk. Gick väl sådär, i början.


För tre eller fyra år sedan fick jag min Marvil Bonk stulen, och jag har saknat den en hel del. Det var en billig cykel som inte är känd för sin hållbarhet men jag har många mysiga minnen med den. Bland annat cyklade jag mellan Enköping och Gävle med den en eller två gånger, det är över 14 mil. Jag cyklade Tjejvättern med den 2007 och hade den till jobbet tur och retur här i Skellefteå ett tag innan den blev stulen. Jag vet inte om det var tre eller fyra år sedan den försvann. Det var en mycket älskad cykel som jag tog väl hand om och som blev inkörsporten till en riktig racercykel som i sin tur blev inkörsporten till triathlon. Min Bonk var första steget.




Idag när jag gick till jobbet så såg jag plötsligt något bekant, en olåst och översnöad, misstänkt lik min cykel Bonk. Jag vände mig om och kunde inte låta bli att gå fram till den. Skrapa lite på ramen. Jo. Där var det. Klistermärket med mitt startnummer från när jag cyklade tjejvättern. Min gamla Bonk stod alltså utanför mitt jobb och frös. Efter en tur till polisstationen och lite byråkrati så fick jag ta hem den.


Först var jag överlycklig. Jag ska fixa den! Jag ska tina fram den och smörja upp den och rosta av den och fixa de urblåsta däcken på den och kanske växlarna och kanske... Sedan gick det upp för mig att hela processen skulle kunna bli ganska dyr. För en billig men kär cykel.


Jag drog hem den och upptäckte hur välanvänd den blivit genom åren. Ramen var repad. Sadeln var väldigt nött. Kedjan var genomrostig liksom flera andra områden på cykeln.. Däcken var tomma på luft... Växlarna vågade jag inte ens försöka pilla med. Kanske blir den för dyr att restaurera...

Jag måste fundera på det. Den har ett affektionsvärde också.. 

Kommentarer

  1. Det är ju lite trösterikt att den blivit välanvänd i alla fall och inte bara kastad i en kanal eller så.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet