Det går bra nu!

Jag må ha varit tyst en stund men ridningen går faktiskt hyfsat bra nu. Jag har varit på sammanlagt tre kurstillfällen med Galishimo den senaste veckan, och den senaste träningen, i torsdags, var med en helt ny tränare igen. Alla tränare säger samma sak, men använder olika ord, så det känns som det fungerar bra att mixa mellan olika tränare. Den senaste tränaren som jag red för nyss sa samma sak som alla andra. Jag är spänd, det syns att jag är lite rädd, jag är väldig mjuk i handen men kniper med benen, jag kommer inte ned ordentligt i sadeln. Jag måste putta Galishimos vänstra bog på plats. Jag slarvar med ridvägar och precision, slarvet mer ridvägarna kommer ju från att jag undviker staketet eftersom han lätt skyggar där. Sedan så blir jag rädd när han blir orolig och då blir jag passiv i stället för att ta i honom ordentligt och avleda honom. Vilket inte heller är konstigt då jag vet att han kan explodera om man pressar honom för mycket när han är orolig. Men den nya tränaren säger precis samma sak som de andra tränarna. Sedan så glömmer jag vad jag får beröm för men hade tur att två hästtjejer satt och tittade på oss under slutet av ridpasset:
"Men Katarina, du fick ju jättemycket beröm också. Missade du det? Tränaren sa ju 'jättebra!' flera gånger." påminde en Ebba och jag fick tänka om lite på slutet.

En stor skillnad med ridningen nu är att jag inte känner mig lika sårbar längre. Jag har gjort mig av med det (stora antal) energitjuvar som sänkt mig med ridningen, och tränaren jag ridit allra mest för i sommar har verkligen byggt upp självförtroendet på mig. Förut skämdes jag och problematiserade att jag var rädd men nu gör det inte så mycket längre. När tränaren säger:
"Det märks att du är rädd." så känns det mer som att jag vill svara:
"Jamen säg något jag inte redan vet annars är du inte värd pengarna..."


Min berömda "falska nedsittning" då jag ser ut som jag sitter i sadeln men i själva verket är en halv centimeter ovanför den och står lätt i stigbygeln. Men vi galopperar glatt, jag har för det mesta trevligt, och allt går framåt! Det går i det stora hela bra nu!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet