Han är inte en hopptalang

I söndags lånade Tuva Galishimo och red ut med honom, samt Lotta och Alladin. De körde sin egna långrunda där genom samhället som jag förmodligen inte skulle kunna rida utan att bryta ihop. De mötte bil med släp, skotrar, tåget och mycket annat som man möter om man rider nära samhället och nära tågrälsen, bland allt folk. Tänk vad fri i sinnet Tuva är som testar allt utan att bli orolig.

Ibland får jag en släng av "tant" och vill säga
"Vänta bara tills du blivit äldre, då märker du minsann att man blir mer rädd om sig" och så skulle jag vilja peka mot pannloben och säga
"Den här... när den slår igång, efter man fyllt 25... Då riskkalkylerar man vare sig man vill det eller inte!"

Lite missunsamt sådär. Som om jag nästan förväntade mig att Tuva också ska få mentala pålagringar som oss alla andra. Men så är det ju inte. Vissa personer är bara bättre på vissa saker. Nu höll jag mig från mitt försvarstal och försökte hålla mig till ren och skär tacksamhet i stället.



Jag passade på att fråga Tuva om hon ville hoppa Galishimo lite också, nu när jag ändå har en ryttare som är fullständigt positiv och fri från mentala pålagringar.  Och det gjorde hon ju självklart. Det var ju bara roligt, tyckte hon. Trots att Galishimo tvärnitade, jagade upp sig, sparkade mot skänkeln, och trots att han fortfarande inte fattat att han måste landa på FRAMFÖTTERNA och inte på bakfötterna när han hoppar över det lilla krysset. Till slut seglade dom glatt över i galopp över mitt pyttelilla hinder. Varv på varv! Det var roligt att se, om än Galishimos teknik lämnar lite kvar att önska... Min lilla grå blir nog aldrig en hopptalang...






Det BLIR lite krångligare om man envisas med att landa med bakbenen först...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback