Spökjakt

Galishimo blev mörkrädd idag när jag var ute och red honom, ensam. Han försökte lösa det hela med att dra upp svansen som en grisknorr och springa baklänges (hemåt). Han sprang baklänges över 100 meter med mig på ryggen. I ishalkan och mörkret. Jag vågade inte disciplinera honom då det dels var mörkt och halkigt ute, och då han dels redan var rädd och spänd. Jag var rädd att vi skulle halka omkull eller att han skulle stegra. Så jag gick in med honom i stallet, tog av sadeln och gick med honom på promenad i stället. Vi höll oss i området där det var som mest läskigt så han fick titta och fundera en stund. Så han kunde bli rädd utan att jag ska sitta på ryggen och bli ännu mer rädd. Jag lät honom helt enkelt vara rädd ifred.Det blev han. Sedan fick han springa och jobba lite med chambontygeln (som hjälper honom hålla formen) och sedan var vi ute en halvtimme extra och bara gick på promenad i mörkret, och tittade oss omkring efter andra saker att bli rädda för. Vi for på spökjakt. Han var mycket nöjd över detta men han hittade inga fler spöken. Han gick två meter efter mig med sänkt huvud och slickade sig nöjt om munnen, och såg väldigt tillfreds ut på promenaden. Det lilla man nu såg av honom eftersom klockan var efter nio på kvällen. Jag var också mycket nöjd över kvällen.





.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet