Sadelbyte?

 
 
Jag har upptäckt att min sadel inte är särskilt rolig längre. Galishimo har vuxit över ryggen. Sadeln tippar lätt framåt, både med och utan ryttare. Det hela känns inte bra. Jag borde byta sadel. Igen. Men vilken storlek? Jag drog i nödsnöret och ringde uppfödaren, som borde kunna hjälpa mig med en kvalificerad gissning.
"Prova en westernsadel!" sa hon och erbjöd sig genast att komma till mig med en westernsadel för utprovning.
"Nja." svarade jag. Vi ska ju inte westernrida. Tänkte jag.
"Du sitter ju tryggare i en ordentlig westernsadel också. Då har du ju något att hålla i dig i." föreslog uppfödaren.
"Mm... ge mig lite tid. Westernsadel, säger du? Det blir en liten tankevurpa för mig här..." knorrade jag.
Och knorra gjorde jag. Westernsadel. Jahapp. Ja. Eller inte.
 
Under dagens ridtur blev dock Galishimo rädd för "vad-det-nu-var". När han gjorde sitt lilla ryck, så kändes det som att han bara hade behövt tvärnita, för att jag skulle trilla framlänges, framför huvudet på honom. Det kändes mindre roligt. Jag red inte länge alls efter detta. Blev sur och irriterad över min egen osäkerhet också. Galo var hur fin som helst och jättelydig efter sitt lilla ryck, men jag kunde inte släppa känslan av att trilla framlänges.
 
En westersadel sitter man djupt i. Och rejält. Det kanske bara är det som behövs för att komma vidare. Trava mer. Utmana mer.
 
Inte så dumt, nu när jag tänker efter, alltså. Vi provar nog en western och känner hur det känns...

 

Enda problemet är att jag inte har några pengar. Men jag har en sambo. Och han har pengar. Så det gäller bara att manipulera sambo att tro att kärlek ÄR pengar. Detta borde inte vara så svårt. Jag tror han redan tänker ungefär åt det hållet. Bara att underblåsa nuvarande föreställning, alltså.
(Skämt åsido; han får alltid tillbaka pengarna han lägger ut. Frågan är bara NÄR...;)
 
 
Sadeln som vi ska prova! Den ser inte ut som en sadel man tippar framåt i! Hoppas den passar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback