Ett sätt att fördriva en lördag

Jag och några till blev inbjudna att leka tjuv och polis. Den underhållande tvisten med det hela var att "tjuvarna" i leken faktiskt var verkliga yrkespoliser, och vi -mindre kunnande deltagare- fick agera "poliser". Vi skulle hålla span på vissa misstänkta gärningsmän (poliserna) och vad de gjorde.

Men man kan ju fundera på vad våra bordsgrannar tänkte när jag och en tjej satt på ett fik och högljutt diskuterade:
"Ser du något? Plockar han fram något knark?" frågar jag (har ryggen vänd mot "gärningsmännen").
"Ja. Definitivt. Jag ser dem. Två blå påsar. Det måste vara knark!"säger tjejen.
"Då har vi dem!" utropar jag.
"Ja!... Fast vänta." tjejen börjar tveka. Hon biter sig i läppen.
"Va?"
"Dom bytte påsar igen. Tror jag. Eller skakade hand. Nu vet jag inte vem som har knarket."
"VET DU INTE VEM SOM HAR KNARKET?!" utbrast jag.
"Nej. Vad fan ska vi göra nu?! Vem ska vi följa?"

Bordsgrannarna i fiket övergick plötsligt från att vara väldigt pratglada till att bli väldigt tysta och inlyssnandes. Vi kanske behövde jobba lite mer på det här med att vara diskreta...

Sedan lokaliserade vi vilken byggnad de befann sig i, och vi gjorde en husrannsakan. Vi fick prova utrustning och slå in en dörr. Det var riktigt svårt, men roligt! Sedan blev det pizza och någon slags debriefing. Alla var så otroligt trevliga och hjälpsamma. Och allt gjordes för skojs skull på fritiden. Samtidigt fick man lite bättre insikt om vad polisen håller på med. Och hur otroligt svårt det är att bedriva spaning. Nu var ju "gärningsmännen" väldigt hjälpsamma och övertydliga med vad de höll på med, men jag kan ju säga att det ändå inte var särskilt lätt...

Tja. Det är ju också ett sätt att fördriva en vanlig lördag, på...

.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback