Ingefäran var väl lite overkill

Nu har jag och dejten blivit ett officiellt par på Facebook. Då är man tillsammans på riktigt. Då dejtar man inte bara. Och tydligen tycker, min helt nya pojkvän, att det kommer lite ansvar med den nya titeln.

Han har blivit lite personlighetsförändrad.

Som nu när jag varit för sjuk för att orka träffas. Jag har haft feberfrossor som kommit och gått under veckan, lite på nätterna och när jag slappnar av. Och jag hanterade ju febern precis som alla förnuftiga människor hanterar den: Ignorerar den och kör på lite hårdare så man slipper känna den. Det fungerade konstigt nog inte.

Det brukar gå bra att avboka dejterna med honom, men nu stegar han plötsligt in hos mig ändå. Och håller fram "pojkväns"-titeln som om den var en polisbricka som gav honom vissa rättigheter. Raka vägen in till kylskåpet går han också.
"Herregud." hörde jag honom säga från köket, när jag rullat in mig i en kokong under täcket. Sedan en gång till:
"Herre. Gud. Färdigmat." sedan så stegade han raka vägen in till sängen och konfronterade mig som om jag svurit i kyrkan.
"Har du fuskat och ätit färdigmat? Hur ska du bli frisk av det?!" sedan somnade jag. Och vaknade. Och somnade. Och vaknade.
Sedan luktade det lök och kycklingsoppa i hela bostaden och han lade fram en stor tallrik med potatis, morötter, ris, lök, massor av vitlök och kyckling.
"Nu är allt överkokt och mjukt, så att din kropp lättare tar till sig näringen." sa han, och jag kände mig som en gammal pensionärstant som fått råd från hemtjänstpersonalen.

Sedan Te. Med rå ingefära i botten.

"Ät ingefäran."
"Njae jag har det bra. Tack så mycket."
"Ät. Ingefäran." sa han på ett sådant där vis att man inser att det inte är lönt att argumentera. Efter att han bevittnat att jag, med en grimage av olust, tuggat i mig en anserlig mängd ingefära, ungefär så mycket att hettan spridit sig ända ut till öronen, så fick jag en kram och en puss och så gick han för att hämta kopplet till terven.
"Tack..." pep jag ur mig innan jag slocknade igen till ljudet av hundtassar i hallen när han gick ut för att kvällsrasta henne.

"Ja du är ju min flickvän nu. Jag måste ju se till att du mår bra." 

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet