30 minusgrader. Och solsken.


"Jag tänker INTE köpa en dyr högpresterande häst." sa jag till Per, för ganska precis ett halvår sedan.
"Jag tänker köpa en relativt billig häst som jag inte behöver prestera med. Jag vill ha en häst att vara med." fortsatte jag pedagogiskt, när jag tittade på olika annonser och vägde mellan olika hästar och priser.
"Jag vill ha en häst som kan stå i hagen och bara vara, utan att jag får dåligt samvete. Jag vill ha en häst som jag inte måste träna utan som jag bara kan mysa med och rida ut med när det är fint väder." minns jag också att jag sa.

Fint väder. En väderhäst. En hobbyhäst. En Sol-häst.





Vad är det då som får mig att muttrande och fnysande åka till stallet när det är -30 grader ute? Jag gnäller och surar och muttrar men kan ändå inte låta bli att åka till stallet. Sedan ställer jag upp Galo på stallgången och sneglar på honom. Vi kanske kan ta ett litet träningspass. Ett litet?

Ramona log brett och ignorerade kylan och tog med sig sin häst också. Och så knallade vi iväg på en liten runda. Galo var på glatt humör och likaså mitt sällskap. Kylan fick kläderna att prassla hårt och jag var tvungen att röra händer och fingrar hela tiden för att de inte skulle förfrysa. Snön knarrade under våra fötter och solen sken starkt utan att värma. Galo skötte sig exemplariskt och jag blev stolt över hans glada uppsyn. Såklart vi skulle ut och promenera.

Solen skiner ju.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback