Introduktionen till en öppna


 Mentalt börjar jag knyta ihop säcken för 2023, nu när det är två veckor kvar, men temat för 2023 är nog "Över förväntan". Det är så många saker i år som gått så mycket bättre än vad jag kunnat förvänta mig. Jag har ofta haft den här känslan av att det bara går FÖR bra, och det leder till både förvirring och tacksamhet. 

Jag har märkt att Ares faller inåt lite, och ställer sig utåt, i vänstervarvet. Alla hästar gör det i början och man brukar säga att de är tydligt "högerhänta" eller "vänsterhänta" och att dressyr ofta handlar om att göra dem liksidiga. Men när är det dags att börja korrigera det mer?  Jag började googla en hel del om det är något som man ska åtgärda på töm, på en treåring eller inte. Jag har noterat det i ridningen och har en plan för det, men går det åtgärda på töm också? Jag fick inga jättetydliga svar på google utan lite luddigare svar. På femåriga unghästar åtgärdar man det, på sexåriga också. När en häst bara är tre så ska man väl vara lite försiktig med att introducera för många kommandon och rörelser för de har ju fullt upp med att bara lära sig vara hästar, och grunderna. Hästhanteringens ABC. Det är lätt att vilja springa för snabbt fram. Och det kan ju straffa sig om man är för ivrig med en unghäst. 

Men till slut kom jag fram till att jag kan prova att introducera dressyrrörelsen Öppna i vänster varv på töm. Då behöver han falla lite utåt med kroppen i stället för inåt. Jag ställde mig nära honom och bad honom gå framåt och bumpade honom lite mot rumpan precis när han skulle lyfta vänster bakben, för att få till en böjning i hela kroppen ut från mig. 

Först funderade han en stund, sedan fattade han, och efter varje steg så tittade han på mig och såg nöjd ut och väntade på sin belöning. Så då bad jag honom kliva undan några steg till. Och några steg till. Det var inga problem. Sedan satte jag honom i en skritt på en liten volt och bad honom flytta in bakbenet under sig, han förstod precis. Och efter det gick han själv in i en lugn trav i balans och utan att falla inåt. Då avbröt jag allt och hyllade honom. 

Då inföll sig den där känslan av förvirring och tacksamhet. När saker bara går för bra. När alla kommunikationsvägar är öppna. När Ares bara gör allt för att klura ut vad jag vill, och sedan väntar på beröm. 

Nu vill jag bara träna mer! Snart fyller han fyra! Då blir det ännu bättre! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet