Störst av allt är eftergiften


Man får verkligen träna på sitt tålamod med Galishimo. Han behöver tid på sig för att landa. Och jag med, för den delen. Han har varit otrygg i ridhuset och det var inte förrän för några dagar sedan bara, som jag kunde skritta honom på lösa tyglar efter fyrkantsspåret i ridhuset. Men när jag väl kunde göra det, och samtidigt överösa honom med beröm för att han kunde länga på sig, så gick utvecklingen snabbt och han började snabbt slappna av allt mer. Jag tror jag kommer att ha ett grundligt upplägg framöver med mycket skritt på lösa tyglar efter fyrkantsspåret och en försiktig upptrappning från detta.  Men vi har även börjat lägga in galopp nu, när jag känner att han är med mig, och han känns precis lika fin som vanligt. 

Eftersom stallet jag är på nu är mindre, med färre andra hästar och ryttare, så är det också lättare för mig att "bubbla in mig" och hantera Galishimo på det sätt som passar mig bäst. Ofta väldigt långsamt och metodiskt, utan att jag behöver ursäkta mig eller får lust att vilja förklara mig. Sedan så är det ju också frestande för mig att börja pressa mig och vilja visa andra vad Galishimo egentligen går för, när andra ser på, för han KAN ju göra öppnor i galopp och han KAN ju förvänd galopp också. Men det viktigaste för mig just nu är ju att han kan trivas i skritt på långa tyglar. För om han trivs med skritt på långa tyglar så har jag en bra zon att återvända till för att belöna honom efter att han ansträngt sig. Om han bara blir orolig och känner sig övergiven för att jag slutar "hålla honom i handen" så har jag ingen bra eftergift att berömma honom med när han gör rätt. 

Eftergiften måste sitta innan jag börjar jobba mer målmedvetet. 

.Störst av allt är... eftergiften. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet