Globus The turner MW

 Nu provade jag en sadel igen. Globus the turner, storlek MW. Den satt förvånansvärt bra på Galishimo. Den följde hans bogblad fint och verkade vilja ligga någorlunda långt bak också. Sadelgjorden letade sig inte så intensivt till armhålan och i det stora hela såg det väldigt lovande ut i stallet. Jag blev positivt överraskad över stropparna som satt extra långt fram vilket också kan förhindra att sadeln glider fram. 


Men ridningen kändes värre. Jag fick känslan av att sitta för långt fram. Jag spände mig. Jag knep. Det kändes som att jag skulle kunna tippa framlänges när som helst. Galishimo blev fundersam och gick inte på som vanligt. Jag vet att Galishimo har kort rygg och väldigt små bogblad så sadelläget är ju inte detsamma som på ett halvblod. 

Teoretiskt sett så är nog detta den bästa engelska sadeln jag provat på flera år. 
Känslomässigt var jag inte riktigt där. Jag har känt mig betydligt tryggare i engelska sadlar på andra hästar. Pride, exempelvis. 

Men jag provade åtminstone. Och om jag ändrar mig i framtiden så borde jag titta på denna modell en vända till...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet