Bett och sadelgjord beställd!

Yes! Lönen kom ju i fredags och jag drog en lättnads suck över att det inte blir mer dyra utgifter kopplade till BE-körkortet. Puh! Denna månad borde jag ju ändå gå lite mer plus än tidigare månader? Min budget har stått på nästan exakt samma punkt sedan maj i år, jag har varken gått plus eller minus i ekonomi (men väldigt plus i grejer och förstås i BE-körkort).


Jag har beställt en ny sadelgjord till Galishimo, en exakt likadan som den han redan har, så jag kan stoppa en sadelgjord i tvättmaskinen och samtidigt rida på den andre. Det är bara tyg och fusk-ull, så det behövs en ny. Men denna gång valde jag en brun i stället för en svart.


Detta bett-inköp vet jag inte varför jag inte gjort tidigare. Galishimo är ju en riktig nervös-tuggare på bettet och har alltid varit. Det fipplas, tuggas, gnags och han snuttar (sätter huvudet på sned och suger in luft som han diar) även på sitt bett i tid och otid. Detta är ett ganska vanligt beteende hos känsliga och nervösa hästar och även något som många unghästar växer ur, men det blev inte riktigt fallet hos Galishimo. Eftersom detta fipplande hållit på hela hans liv så har det ju blivit lite av en vardag men något jag måste hantera varje gång jag rider också. Men det är ju dags att testa ett fastare och bredare bett så han har mindre att fippla med. Jag hade ju ett riktigt tungt westernstångbett med hävstångseffekt ett tag förra vintern men jag tyckte att han gick för framtung på det, och han började även protestera lite av det om jag red med det för många dagar på raken. Jag vet många som rider araber bettlöst "eftersom de inte gillar bett" men familjeregeln hos mig är att bett ska användas. Man behöver inte dra i käften på en känslig häst, men det ska finnas där som nödbroms om han får fjuck. 

Men ett helt vanligt, tjockt, odelat bett är ju värt att testa, för att se om fipplandet mattas ut lite. Det där bettet kan ju kanske inte röra sig lika mycket i munnen och blir kanske inte riktigt lika intressant att snutta på. Time will tell!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback