Monsterflickor

Idag red jag på uteridbanan med Galishimo. Han var en sötpropp. Han blev rädd för några flickor i femårsåldern som lekte i närheten, under glada pip och färgglada jackor. Så jag övade -enligt vad tränaren sagt- om att rida honom böjd och i rörelsen "lätt öppna" så han inte skulle sticka iväg.

Jag tänkte att små glada flickor borde vara bra övningsmonster att överleva, så ökar vi på monstergraden allt eftersom. Nästa gång kanske vi övar på pojkar i tioårsåldern? Eller en joggare med hund? Eller kanske till och med två joggare med hund? Som springer åt var sitt håll?

Det finns hur många sätt att avancera som helst, om man vill utvecklas. Hur många som helst.

 Bild från kursen i helgen

Sedan övade jag på att ge mera högertygel, ge ännu mera högertygel, och varför inte ge ännu mer? Galishimo frustade tacksamt tillbaka över att jag kommit på den geniala idén att ge honom lite mer utrymme åt högersidan och inte hålla fast den som om livet hängde på det. Sedan verkade han nöjd över att jag höll huvudet kallt och fokuserade på ridningen när han nästan blev dödad av små femåringar 50 meter bort.

Dom är farliga. Dom där. Småflickorna.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback