24 timmars semester

"Vad kul att du ville komma hit på semester!" ler han glatt och lättar på slipsen under tiden jag tittar mig omkring i hans ljusa lägenhet.
"Ja. Alltså. I Skellefteå snöade det på valborgsmässoafton och jag kände väl lite... ja, jag behövde väl komma ifrån lite." säger jag och inser hur bred min norrländska blivit de senaste åren. Han går före mig in till sovrummet.
"Här får du sova, här är dina handdukar, jag köpte schampoo och tandborste ifall du glömt..."
"Vad är det här?" frågar jag och pekar på ett kort:
"Det är ditt SL-kort så du kan åka runt lite här i stan. Jag har laddat det för ett par resor." sa han och tog av sig kavajen och hängde in den i garderoben. "Man kan fylla på kortet om man vill åka mer, också."
"Det hade du verkligen inte behövt..." mumlade jag och kände mig lite generad.
"Du behövde ju en semester, sa du, det är bara trevligt att hjälpa till lite." 

Han drog på sig en mindre formell tröja och rättade till kragen.
"Sådärja. Jag passade på och bokade ett bord också. Det är ett ställe på Karlaplan, en liten promenad bort bara, det är fint men inte pretentiöst. Du kommer nog att trivas..."

  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback