Hans höghet episode 2

Jag försökte förklara för hans höghet, skapad av Allah och de fyra vindarna, att han kommer att bli vit när han blir äldre, eftersom han är en skimmel.

Hans höghet, skapad av Allah och de fyra vindarna, nickade stolt.

Jag förklarade för honom att skimlar på lösdrift ofta ser väldigt leriga och skitiga ut.

Hans höghet, skapad av Allah och de fyra vindarna, nickade återigen stolt.

Då sa jag till honom att vita leriga hästar måste lära sig att bada.

Hans höghet, skapad av Allah och de fyra vindarna, stirrade på mig med förakt och avsmak.

"Det här är en blöt svamp och en hink." sa jag. Vi börjar där. Det droppade lite vatten från svampen.

Hans höghet, skapad av Allah och de fyra vindarna, stirrade svampen i vitögat och insåg att detta skulle bli en strid med döden som enda utgång.



Dripp dropp. Sa svampen.

"Jag vill bara blöta svampen på dina leriga hovar lite. Vi börjar där." sa jag.

Hans höghet, skapad av Allah och de fyra vindarna, stegrade, stampade, frustade och fnös åt denna kränkande behandling. Med denna kränkande svamp.

"Jag ska bara blöta undersidan av din fot. Vi börjar där. Om du lyfter en fot så ska jag lösa upp lite lera så du inte får röta där under." sa jag.

Allahs höghet från de fyra vindarna frös till is och vägrade lyfta sina hovar. Och vägrade. Och vägrade. Och vägrade. Trots beröm, pek, putt, lirk, drag, slit, drag, buff, knack, putt, och slutligen en smäll.

"Hästkräk." sa jag slutligen till Hans Höghet. Skapad av Allah och de fyra vindarna.

Det tog en halvtimme att noggrannt rengöra alla fötter från lera. Under stor dramatik. Men det gick. Men jag hann bli ordentligt svettig och min lugg klibbade fast i pannan på mig. Under sista hoven började hans höghet inse att den droppande svampen inte var dödlig och att jag aldrig skulle ge mig.

"Japp. Det var det, då." sa jag utmattad.

Hans höghet tuggade och funderade över detta kränkande trauma.

Sedan fick han träna sig att backa in i spolspiltan. Vilket också var ytterst kränkande. Jag kom hem efter två och en halv timme. Med en nöjd häst. Som övervunnit både svamp och att ställa sig i spolspilta.

Men det dröjer nog några veckor innan jag faktiskt kan spola, schamponera och rengöra honom...

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback