*flhupp*

Fredag kväll. En kväll då jag hade lust att sitta hemma framför TV:n men i själva verket måste träna Galishimo. Vi har ett uppdrag tills nästa gång vi träffar den där instruktören och jag vill att vi ska kunna hemläxan med stil även denna gång. Regnet öste ned och det kändes motigt att ta på honom utrustningen. Sedan tassade vi in i ridhuset som var tomt och ödsligt. Jag tömkörde honom i ridhuset samtidigt som regnet stillsamt trummade på ridhustaket.

På stallgången gav han ifrån sig ett konstigt ljud.
"Flhupp" lät det.
Sedan låg det en tand på stallgången. En mjölktand. Jag plockade upp den och visade den för en stallkompis.
"Herre gud." sa jag.
"Vad kantig den ser ut." sa hon.
"Han har tappat en mjölktand!" sa jag.
"Tänk om något av mjölktanden ligger kvar där i tandköttet?!" utbrast kompisen.
"HERRE GUD!" sa jag.

Vi stirrade på varandra en stund.
"Om det blir infekterat så kan han få feber." sa hon.
"Oj. Vad ska jag göra? Ta tempen på honom? Stoppa in en sån där termometer i rumpan på honom?" frågade jag.
"Jag försöker öppna munnen på honom!" sa kompisen.

Sagt och gjort. Galishimo stirrade skeptiskt på henne när hon bändade upp munnen på honom genom att sticka in fingrarna mellan tänderna på honom.
"Akta dig! Han kanske knipsar av ett finger för dig!" varnade jag.
"Här! Jag tror jag hittat det! Här bak! Här är en glugg!" säger kompisen.
"Herre gud." sa jag och var tyst en stund, innan jag fortsatte:
"Tänk om han kommer att dö?"

Stallkompisen nickade stumt mot mig och vi stirrade båda medlidsamt på Galishimo som till synes obekymrat tuggade på lite pellets som belöning för att han öppnat munnen för oss.

"Ska jag ta mjölktanden till veterinären, kanske? Dom borde ju se om det är någon fara på taket." undrade jag.

Vi stirrade på varandra en stund. Sedan ändrade jag mig.
"Eller nej. Kanske inte. Springer jag till en hästklinik med andan i halsen, villt viftandes med en mjölktand från en unghäst, så lär jag ju bli nominerad som Årets Idiot 2012." konstaterade jag.

Vi stirrade på varandra en stund till.

Sedan kom jag fram till att det kanske just är det jag är...


.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback