Nöjesridning

Nämen, vad hur... hur var det nu igen? funderade jag.
Eftersom jag blivit stel som en pinne och tappat mitt självförtroende fullständigt så föreslog Mari att jag skulle få låna hennes häst Macke för en liten tur. Bara så jag skulle få slippa trilla avoch få en positiv känsla av ridningen, föreslog hon. Sagt och gjort. Jag kravlade mig upp i sadeln. Först satt jag där en stund i skritt, stel som en pinne, och kände mig både goofy, löjlig och missförstådd. Per följde med och fotade och jag stirrade oroligt på hästens öron för att upptäcka varje tecken på rodeo.

"Men vad gör du? Hallå? Vad har du tänkt, egentligen?" undrar Macke.

Hästen Macke kände sig också missförstådd och eventuellt lite nedvärderad. Skulle HAN bocka av folk bara sådär? Nej det tänkte han inte. Så han tyckte inte det fanns skäl för mig att sitta stel som en pinne. Vi försökte finula lite på hur vi skulle få grepp om varandra och jag började mest fnissa och få ordning på armar och ben och Mari började försktigt peta in lite tips och råd för hur jag skulle styra, gasa och bromsa hästen.

Macke riktar sitt ena öra mot sin matte. Den där som sitter på ryggen verkar ju inte veta vad hon ska göra...



Sedan gick det en stund....



Och en liten stund till....

Och så kom jag så sakteliga på det här med att jag har visst balans. Jag kan visst rida. Macke koncentrerade sig ypperligt och ville göra sitt allra bästa för att vara mig till lags.Vilken härlig häst! Efter en halvtimme så började jag koppla bort ridrädslan helt och gick in för samarbetet. Och bara njöt av ridturen. Vilken jättefin häst jag fick rida! Tusen tack till Mari!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback