Lika hjältemodig som Marengo



Titta på detta vattenfall från ett flyktdjurs ögon. Ser ni vilket monster det blir?! Ett forsande, vrålande monster som bara väntar på att få äta upp rädda små hästar.

Jag tänkte att jag och Galo åtminstone kan försöka gå över dammluckorna, och se hur nära vi kommer. Det är ju bara att vända, om det blir otäckt. Galo stannade inte en enda gång. Ögonen blev stora, näsborrarna drog häftigt efter luft, hela hästen blev spänd och jag såg ögonvitorna på honom. Men han följde lydigt varje steg jag tog och vi hade vandrat över dammen på en minut. Sedan gick vi en liten runda i skogen, och sedan samma visa igen på hemvägen. Galo blev rädd för vattenmassorna som forsade ned bredvid honom, men han visade en fantastisk tillit.

Han får mig att tänka på Napoleon Bonapartes vita arabhäst Marengo. Marengo sårades åtta gånger och bar sig ägare genom flera strider och förluster. Att gå över en damm är givetvis en struntsak mot att vara en krigshäst ute i strid, men även hobbyhästen Galo visar att han vill gå långt för sin ägare...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback