Går det inte att äta, så är det inte intressant.


Mitt galna arabiska fullblod fick en sadel på sig idag. För första gången fick han även en vojlock (sadelfilt) under sadeln OCH en sadelgjord (spännet under magen som håller fast sadeln). Sedan skulle vi minsann gå på en promenad. Bara jag och Galo. Första promenaden någonsin med sadel. Jag förberedde mig för att mitt galna arabiska fullblod skulle hoppa, studsa och stegra som en vettvilling. Jag nästan hoppades på det.

Det hände ingenting. Eventuellt så vickade han bak öronen när jag bad honom trava runt lite med sadeln. I det stora hela så var inte det här med sadel särskilt märkvärdigt alls... Jag försökte ta ett gulligt foto på honom med sin nya sadel men han var tyvärr för upptagen med att äta.

Mat är intressantare än sadlar. Sadlar går inte att äta, men mat går att äta. Hästlogik, kallas det.



Eftersom jag numera lärt mig att hästmänniskor är perfektionister och blir upprörda för ingenting så måste jag redan nu säga att JA jag ser att vojlocken inte sitter helt perfekt och NEJ jag satte inte fast den i sadeln och JA jag förstår att detta givetvis omedelbart orsakar skavsår, tryckskador, lårbensbrott och självklart även nervtryck med efterföljande hjärtattack. Det är sådant som hästar dör av. Att sadelfilten sitter fel under första promenaden. Jag har förstått. Jag lovar....


.

Kommentarer

  1. Åh vad kul!!! Jag kommer ihåg när vi hade american curlysarna och unghästen Grace fick bära sadel för första gången, hon var SÅ STOLT! Det riktigt lyste om mallighet över henne när hon fick ha sadeln på ryggen. Och inridningen gick lika oproblematisk den. Hon bara "Jaha nu har jag en sadel på ryggen" och sen "Jaha nu har jag en människa på ryggen". Helt cool. Fan vad roligt med en egen unghäst!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback