Eldsjälar och arabhästar

Jag fick mitt hästpass till Galo ganska nyligen. Av rent nöje så började jag slå upp några hästnamn som fanns i hans stamtavla. Och ni anar inte vilken ny värld som öppnade sig. En helt ny vacker värld som troligen har copyright på det mesta och som säkert inte får kopieras... men, det är helt otroligt... Jag är häpen och hänförd. Jag kan spåra hans släktingar hur långt tillbaka som helst. Jag är helt förbluffad över denna fantastiska dokumentaton över arabhästarna han härstammar ifrån. Och vilka gamla bilder som finns där ute, och vilka eldsjälar det måste finnas som sparat allt detta!


Här är Galos farmors farfar. Camargue, född 1979.




En avlägsen anfader från Polen, Wielki, född 1938.


Äldsta bilden jag fann just nu på Galos anfäder är Sahara född 1840. Hon födde sitt föl samtidigt som hon utvandrade från Egypten. Jag får nästan gåshud när jag tänker på generationerna av hästägare som värnat om sina dyrbara hästar och dokumenterat allt detta för framtiden....

Zobeyni från 1844 förekommer också vid flera ställen i stamtavlan... vad man börjar undra...
.
.

Kommentarer

  1. Jag höll också på med lite släktforskning under mina år som arabhästskötare, fast då var ju internet inte alls lika utvecklat som nu, men man hittade mycket spännande! Araber har något lite mystiskt över sig, plus att de är så bildsköna, så det är verkligen kul hästar att forska om!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback