Jag har inte PMS

Vad är det för likhet mellan mig, en fladdermus och elefantnäbbmus?

Jo. Vi får mens. Jag. Fladdermusen och elefantnäbbmusen. Samma helvete har vi. Resten av djurlivet verkar vara tämligen förskonade från detta fenomen.

Och nej, jag har inte PMS. Jag har bara ett moment av insikt. Men det handlar inte om min (fladdermusen och elefantnäbbmusens) menscykel. Och att det börjar närma sig den där dagen på månaden. Det handlar om något annat. Det handlar om att mänskligheten är lurad och invaggad i en villfarelse. Det är så här, alltså. Kvinnor är egentligen inte människor. Vi är i själva verket äggmaskiner. Vi är stora feta pulserande organiska äggmaskiner. Och vi får mens. Tillsammans med fladdermöss och näbbmöss sitter vi där och blöder med jämna mellanrum. Fy farao vad äckligt.

Nej jag har inte PMS. Säger jag. Jag har bara ett moment av insikt. Ett moment av klarsyn.


Och nu tänker jag äta chokladen
som Per skickat till mig på posten.
För han har fått för sig
att jag har PMS den här tiden på månaden.
Vilket jag inte har.

Jag kan ju säga SÅ HÄR
att jag tänker inte skicka tillbaka
den fina chokladen.

Jag tänker äta upp den.

Trots att det är en ren missuppfattning från hans sida
Jag har inte PMS.

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback