Linskunskap A


Japp. Då var det bevisat. Linser innehåller mer proteiner än nötfärs (10% fet nötfärs). Linser innehåller 24 g protein per 100 gram, och nötfärs innehåller 22 g protein per 100 g. Proteiner vill vi ju ha för att bli starka och kicka ass när vi tränar. Självfallet.

Jag har hittat den fantastiska sidan http://www.livsmedel.org/ och där hittar man tamejfan innehållet på precis allt. Det är bara att söka i rutan och så ploppar det upp. Man kan också söka på kriterier i stil med: "Jag vill veta alla matvaror som innehåller mindre än 40 procent kolhydrater" eller vad man nu vill veta.

Jag blev nyfiken och sökte efter livsmedel som innehåller mer än 30 g protein per 100 gram vara och hittade bland annat: Kokta grisfötter, grönmögelost, kyckling, kokt och torkat renkött, torkad fisk och torkade sojabönor.

Jag har intresserat mig för linser ett tag och haft svårt att få det att bli gott, men nu hittade jag äntligen ett sätt att få lite smak på varan:
.
Koka linserna som vanligt och lägg dem i en skål,
stek rödlök och vitlök ordetnligt så den blir sådär söt och mojsig.
Lägg i den stekta löken med linserna
häll lite vinäger över
salta, peppra
och så blandar du i lite honung.
Mums!
.
Det blev riktigt gott. Jag åt det med lite ungsbakad kyckling (150 grader, 30-35 minuter, salt, peppar och paprikapulver) och jag tror jag hittat en ny favoriträtt. Allt tog en halvtimme.


ENJOY!


.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback