Ares och Mamma

 



När jag fyllde år så bjöd jag mamma till stallet för att träffa Ares igen. Denna gång kände Ares igen henne och kom nyfiket till grinden så snart han hörde att hon var i närheten. Mamma har alltid tyckt otroligt mycket om Ares, och har verkligen velat att jag ska köpa honom, ända sedan vi åkte till Sundsvall för att titta på honom. Han har ju en fin och klok utstrålning. 

Sedan blev mamma lite försiktigare med Ares en period. Detta berodde delvis på att Ares inte riktigt förstod ledövningar i början, och vänligt och bestämt gick iväg med mamma. Jag höll på att kissa på mig av skratt när Ares trodde att det var han som vänligt och långsamt behövde vägleda min mamma, i bestämd riktining fram till mig, men mamma var inte riktigt lika road när hon hjälplöst gick efter i grimskaftet. Utan kontroll. 

Men nu är ju Ares snart inne på sitt fjärde levnadsår, och han är jättesnäll och lydig när man leder honom. Han försökte till och med visa mamma hur duktig han verkligen kan vara. Hur mycket han kunde gå i sidled. Hans öppnor och hans sidoförflyttningar, ställningar och böjningar. Han kan hela registret, tycker han. Om mamma inte visste vad hon ville se honom utföra, så kunde han visa henne allt, på helt eget initiativ.

Mamma försökte ge rätt kommandon men tappade koordination och ordning och stod mest bara förtvivlat fnissandes mitt på ridbanan med Ares. Då gick han fram till henne och ställde sig intill henne och sänkte huvudet och stod stilla där. Utan att varken buffa eller puffa. Bara stilla. Mamma klappade honom och fortsatte skratta: 
"Det känns ju ändå som att han verkligen tycker det är kul att träna." skrattade hon, och jag höll med. Han verkar tycka det är väldigt trevligt att vara på ridbanan. Oavsett vem som försöker göra övningar med honom.

Men då är det fortfarande mycket pauser och gos där också. 

Mest pauser och gos, faktiskt. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet