Galishimos helsyster är till salu

Elin ska ju sälja Galishimos helsyster Gezzina! Så är ni sugna på en arab så är det bara att buda. Gezzina är ett år äldre och finns på hästnet. Spontant vill jag säga att Gezzina är stabilare än Galishimo. Hon är självständigare och ger ett tryggare intryck, jag upplever henne stadigare i ridningen också, och hon tar mycket längre och luftigare steg när hon rör sig, jag tror det är efter deras pappa Bey Gali. Jag tycker Galishimo är mest lik som mamma.

Men man ska vara väldigt försiktig när man jämför helsyskon. Man vet inte hur mycket ägare påverkar sina hästar egentligen. Elin var ju tonåring när hon köpte Gezzina och ibland skämtar jag om att hon saknar frontallob (den del av hjärnan som kalkylerar risker) eftersom hon varit helt orädd och väldigt modig under hela utbildningen av Gezzina. Det kanske påverkar en hel del av hur trygg hästen blir sedan. Å andra sidan är Gezzina inte så benägen att bocka utan står mest och steppar när något inte fallit damen i smaken.

Elin tycker att det har varit lite jobbigt att fatta ett beslut om att sälja sin kära häst, men jag säger det jag alltid sagt till mina nära och kära: Livet är förändring. Livet kommer alltid att vara förändring. Det är så man lär sig och utvecklas. 


Vi har ju ridit för samma -brutalt ärliga- tränare också och tränaren har sagt att hen inte gillar Galishimo på grund av dåligt steg och dålig mentalitet, men Gezzina var tränaren väldigt förtjust i..! :)

Kommentarer

  1. Jag funderar på att åka och titta på henne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut du ska! Elin är jättetrevlig! :D

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback